14 November 2011

JaLaN-JaLaN

assalamualaikum....

ape khabar????moga-moga sihat lah hari ni...semalamaku pegi pusat zakat untuk memohon bantuan berbentuk biasiswa dan aku rasa memang ramai yang mohon...aku tahu permohonan baitulmal ni cukup terkenal kat Malaysia dan ramai umat islam yang tidak berkemampuan turut memohon...
.but every permohonan ade terms and condition die..betul tak???
dan sekarang aku baru tahu if kita nak pegi sana kita harus memakai pakaian yang menutup aurat..wajib pakai tudung...wait3....bukan ke kita wajib pakai tudung walau dimana-mana pun ke????
ish2....aku ni blur la,benda macam tu pun aku tak tahu lagi...

selepas selesai segala urusan aku pegi chow kit..kawasan die kat belakang tu je pun...tak jauh pun...aku pegi dengan kawan mak aku...serius aku tak pernah pegi chow kit.....
sebenarnyabila aku jejak je aku rasa aku pegi satu tempat yang bukan aku punya tempat...my mean is Malaysia...mybe i'm still in Malaysia but aku rasa separuh or lebih adalah luar negara yakni peniaga dia adalah bukan warganegara malaysia...sebab aku tak nampak sangat peniaga melayu...
masa kat sana gakaku nampak kekasaran sikap manusia sesama manusia...mybe budaya mengatakan 'maaf'' tak berapa nak ada sebab tadi ramai gila yang langgar aku but no one say anything like sorry..bukan aku nak kritik...but just my point of view from that side..suasana memang biasa la sesak...entah kenapa aku rasa sedih dengan cara mereka untuk meneruskan hidup..aku rasa begitu besar cara mereka untuk teruskan hidup...dieorang tak kisah nak kerja ape...janji halal dan dapat duit...penat, kotor atau ape pun bukan masalah lagi...mereka kerja pun untuk masa depan keluarga mereka sendiri...aku tak nafikan kerajaan malaysia memang  banyak membantu kerajaan indonesia dengan memberi peluang pekerjaan...bukan setakat kerja je die bagi tempat tinggal kot...dengan duit malaysia jauh lagi besar dari mata wang indonesia...itu sudah mampu memberi hasil yang lumayan...


banyak betul aku membebel....aku tak tahu nak merepek pape lagi...hahahhaha....
cukup suda lah....

assalamualaikummm

No comments:

Post a Comment